Trykkeri før i tiden

Tre revolusjoner på tre tiår

Jeg har vært tidlig ute i alle de tre store teknologiske revolusjonene jeg har opplevd. Først da Macintosh gjorde trykkeribransjen digital, så da internett åpnet verden for oss, og nå når kunstig intelligens skaper helt nye muligheter. Hver gang har jeg kjent den samme følelsen: nysgjerrighet, energi og et sterkt ønske om å utnytte potensialet i det som kommer.


Revolusjon nr 1 – Macintosh

Da jeg gikk på skolen, jobbet jeg med trykksaker i et firma til min far. Han gav ut en innkjøpskatalog for oljebransjen (kalt Offshore Buyers Guide).

Før Mac kom inn i bildet, var prosessen både tung, manuell og tidkrevende. Tekster ble satt sammen i egne settemaskiner eller levert på papir. Bilder måtte fremkalles, punktes opp og monteres fysisk. Layouten ble laget ved å kutte, lime og teipe elementer på store lysbord. Alt ble satt sammen til ferdige sider som så ble fotografert til film.

Og fra filmen ble det laget trykksplater, én for hver farge. Bare små justeringer kunne kreve at hele prosessen måtte gjøres om igjen.

Det var et enormt håndverk – presist, men også sårbart for feil.

Og det gikk mye kaffe mens man ventet på at ting skulle tørke, eksponeres eller fremkalles.

Så en dag kom Mac-en. Vi var blant de første i Norge til å kjøpe en. Jeg husker fortsatt den dagen vi pakket den opp. Den så futuristisk ut, og jeg tenkte: «Dette blir stort.»

Og jeg tok ikke feil. Jeg så med egne øyne hvordan en ny tid var i ferd med å starte. Plutselig kunne vi gjøre på skjermen det som tidligere krevde hele rom fulle av utstyr og spesialverktøy. Endringer som før tok timer eller dager, kunne nå gjøres på et øyeblikk.

Det føltes som magi og det var starten på en aldri så liten revolusjon. Det var et skifte som endret en hel bransje.

Revolusjon nr. 2 – Internett

Noen år senere kom internett – og jeg husker fortsatt den første gangen jeg åpnet Netscape nettleseren. Det gikk sakte, men likevel føltes det som om hele verden plutselig åpnet seg foran meg.

Surfer med Netscape på 1990 tallet.

Jeg satt der og tenkte: «Dette kommer til å bli stort.»

Faren min hadde den samme følelsen. Han hadde allerede begynt å snuse på mulighetene og var overbevist om at internett ville bli viktig for oljebransjen og alle andre bransjer.

Han ville lage en web-versjon av Offshore Buyers Guide – og samtidig tilby å lage nettsider for de bedriftene som ønsket å bli synlige på nett.

Problemet var bare at det nesten ingen i Norge som visste hvordan man laget nettsider. Og enda færre som skjønte hvorfor man skulle ha en nettside.

Men det stoppet ikke oss.

Vi bestemte oss for å starte webbyrået InBusiness AS i 1996 – optimister, nysgjerrige og ganske sikre på at dette kom til å bli stort. Dette var et av de første webbyråene i Norge.

Vi klarte det kunststykket å selge inn utviklingen av 20 nettsider til bedrifter som skulle delta på ONS – oljemessen i Stavanger – samme år. For å få det til, måtte vi få flydd inn programvaren PageMill fra USA. Den kom i en eske og disketter, på ekte 90-tallsvis, og den var vårt eneste håp om å bygge nettsider før messen startet.

Hvor mye vi kunne? Akkurat nok til å prøve. Resten lærte vi på veien. Her var det endel prøving og feiling, men det må til for å lykkes. Alt var nytt. Alt var uprøvd. Alt var spennende.

Dagene før messen var en blanding av kaffekopper, høy puls, prøving, feiling og små seiere. Vi klarte å levere 19 nettsider!

Vi sa ofte til hverandre underveis: «Dette internett-greiene kommer til å forandre verden.» Ikke alle trodde på oss den gangen. Men vi fikk rett.

Nå er jeg inne i min tredje revolusjon – og jeg er gira

Nå kjenner jeg igjen den samme følelsen. Da jeg testet ChatGPT første gang, tenkte jeg akkurat det samme som da jeg fikk prøve den første Mac-en og åpnet Netscape:

«Dette kommer til å bli stort!»

Denne gangen heter revolusjonen kunstig intelligens.

Og som i de to første revolusjonene prøver jeg å være tidlig ute. Jeg følger utviklingen tett og tester nye verktøy jevnlig. Det skjer noe nytt nesten hver dag, og jeg vil ligge litt foran – både fordi det er gøy, og fordi jeg ønsker å være den beste rådgiveren jeg kan være for kundene mine.

Som rådgiver og løsningsarkitekt har jeg fått meg en ny – og overraskende dyktig – kollega: AI.

Sammen får vi gjort ting på minutter som tidligere tok timer, noen ganger dager. Oppgaver som før måtte gjøres manuelt, kan nå automatiseres, analyseres eller genereres med et par setninger.

Effekten merker jeg hver eneste dag. Jeg får mer tid til strategi, kvalitet og gode kundedialoger – og mindre tid går til det repeterende. Jeg opplever at jeg gir bedre råd, foreslår bedre løsninger og treffer mer presist med anbefalingene mine i CoreTrek – mye takket være AI.

“The computer is incredibly fast, accurate, and stupid.
A human being is incredibly slow, inaccurate, and brilliant.
Together they are powerful beyond imagination.”

Albert Einstein (tilskrevet)

AI og mennesker

AI gir raske svar og hjelper meg å jobbe smartere, men det skal mye til å lære den alt om kundene mine og hva som er viktig for virksomheten deres. Der kommer erfaringen min inn. Etter snart 30 år har jeg lært å forstå kundens mål, lese situasjoner og se hva som faktisk er lurt for kunden – ikke bare hva som er mulig.

Erfaring og kreativitet kombinert med AI er en veldig god match. Når begge jobber sammen, blir resultatet rett og slett bedre – og det merker kundene også.

Kriblingen jeg kjente i de to første revolusjonene er tilbake. Og det lover godt for det som kommer.

Andre artikler